Daltononderwijs

Daltononderwijs

Daltononderwijs

De grondlegster van het daltononderwijs, Helen Parkhurst, heeft aangegeven dat de maatschappij ‘mensen zonder vrees’ nodig heeft, democratische burgers die moreel sociaal, zelfstandig en ondernemend in het leven staan. De beste manier om dit te leren is om op school hier al ervaring mee op te doen. 

Op daltonschool De Margriet ontwikkelen leerlingen vaardigheden in de context van een brede vorming en persoonsontwikkeling die leren leren, leren werken, leven en samenleven impliceert, zoals dat later in de maatschappij ook van leerlingen gevraagd zal worden. De school is daarvoor een leer- en werkgemeenschap in het klein, een plaats om te oefenen in het opdoen van echte ervaringen. 

Hoe ziet daltononderwijs er dan uit?  
Alles wat wij doen op school, is gebaseerd op de daltonvisie. Hieronder een beknopte opsomming hoe je dit dan terug ziet in de klassen.  In ons Daltonboek lees je uitgebreid hoe het daltononderwijs er op De Margriet uitziet. Meer informatie over daltononderwijs vind je op www.dalton.nl 

Vrijheid en verantwoordelijkheid 
Leerlingen krijgen (deels) de vrijheid om hun eigen leerpad te volgen en hun eigen tempo te bepalen binnen duidelijk gestelde grenzen en afspraken. 

Hoe zie je dit o.a. terug op Daltonschool De Margriet:  

  • Leerlingen leren zorg te dragen voor de omgeving. 
  • Leerlingen nemen verantwoordelijkheid voor de taken die op het keuzebord / de taakbrief staan. Hierbij werken ze gedurende de week aan verschillende lesdoelen, kijken ze het werk zelf na en reflecteren ze op hun werk, taakaanpak en beleving. 
  • Differentiatie. Door de leerkracht, maar ook door keuzes van de leerling. 
  • Binnen het team worden verantwoordelijkheden gedeeld. Een voorbeeld hiervan zijn de verschillende werkgroepen op onze school. Deze werkgroepen organiseren o.a. activiteiten en feesten. 

Zelfstandigheid  
Leerlingen worden gestimuleerd om zelfstandig te werken, weloverwogen keuzes te maken en verantwoording te nemen voor hun eigen leerproces. 

Hoe zie je dit o.a. terug op Daltonschool De Margriet: 

  • In alle groepen wordt er gewerkt met het begrip ‘uitgestelde aandacht'. 
  • Werken met het keuzebord/de taakbrief, waarbij zij zelf met verschillende lesdoelen aan de slag gaan. 
  • Zelf aan- en uitkleding, zelfstandig naar de wc, werken aan een taak. 
  • Inrichting die ruimte geeft voor samenwerken, maar ook voor zelfstandig werken. 

Samenwerking 
Leerlingen worden aangemoedigd om samen te werken om zo van en met elkaar te leren. 

Hoe zie je dit o.a. terug op Daltonschool De Margriet: 

  • De leerlingen hebben de mogelijkheid taken samen uit te voeren. Dit is vanuit vrije keuze, een schouder- of oogmaatje of samen met je maatje die voor een x periode aan je is gekoppeld.  
  • Groepsdoorbroken werken. Binnen dezelfde jaargroep, maar ook met ook met hogere of lagere groepen.  
  • Binnen het team wordt er samengewerkt tijdens geplande overlegmomenten, maar meer nog zoeken leerkrachten elkaar op. Het leren van en met elkaar staat hier centraal. 
  • We werken binnen werkgroepen samen met ouders om activiteiten uit te voeren en ons onderwijs te verbeteren. 

Effectiviteit 

Het onderwijs wordt (waar mogelijk) aangepast aan de individuele behoeften, talenten en interesses van de leerlingen, waardoor het leren zo goed mogelijk kan plaatsvinden. 

Hoe zie je dit o.a. terug op Daltonschool De Margriet: 

  • Korte, bondige instructies gevolgd door taaktijd. Het plannen en uitvoeren van het werk, maar ook evalueren en reflecteren gebeurt in deze tijd. 
  • Werken vanuit lesdoelen. Het behalen van het doel staat centraal, niet de hoeveelheid werk. 
  • Verlengde instructie, maar ook verdieping waar nodig. 
  • Leerkrachten kiezen zelf in welke werkgroep of aan welke schoolontwikkeling hij wil deelnemen. 

Reflectie 

Leerlingen worden aangemoedigd om regelmatig te reflecteren op hun eigen leerproces, hun rol in de groep en hun (persoonlijke) leerdoelen. 

Hoe zie je dit terug op Daltonschool De Margriet: 

  • Reflecteren op de ‘plannen maar’, klopte jouw inschatting qua tijd? 
  • Kindgesprekken, zowel op sociaal- emotioneel als op cognitief vlak. 
  • Reflecteren op de les/dag/week, bijvoorbeeld aan de hand van reflectiematjes. 
  • Binnen het team wordt er gereflecteerd in overleggen, maar ook in de gesprekkencyclus met directie en de groepsbesprekingen met intern begeleiders. 
Terug

Nolensstraat 44

3039 PV Rotterdam

010 466 30 12

admin@nulldemargriet.nl