Passend onderwijs PPO
Elk kind heeft recht op goed onderwijs; ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We willen dat zo veel mogelijk kinderen naar een gewone school in de buurt kunnen gaan. Zo hebben kinderen de meeste kansen om te kunnen meedoen in de samenleving en hebben ze de beste kansen op het vervolgonderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen een zorgplicht. De school moet voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Als dit niet (meer) lukt op de eigen school, dan helpt de school u om een andere passende onderwijsplek te vinden.
Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO)
Om dit mogelijk te maken werken de basisscholen in Rotterdam steeds beter samen. Zij zijn onderdeel van het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Binnen dit samenwerkingsverband organiseren de scholen uit heel Rotterdam het onderwijs en eventueel de extra ondersteuning voor uw kind zo goed mogelijk. Ouder(s)/verzorger(s) worden hier nauw bij betrokken.
Schoolondersteuningsprofiel
Wanneer uw kind bij ons op school wordt ingeschreven, bieden wij uw kind een passende onderwijsplek.
Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Scholen leggen het totale aanbod aan ondersteuning vast in een schoolondersteuningsprofiel. Bekijk ons schoolondersteuningsprofiel hier Hyperlink SOP of via www.scholenopdekaart.nl
Leerlingvolgsysteem
De school houdt de ontwikkeling van de leerlingen goed in de gaten. Het welbevinden staat hierbij voorop. Hoe gaat het met de groep en hoe gaat het met de individuele leerling? De leerkracht observeert en voert regelmatig kindgesprekken.
De ontwikkeling van het jonge kind wordt gevolgd door het registratiesysteem Parnassys leerlijnen.
Vanaf groep 3 nemen we één keer per jaar een ‘self-assessment’ af waarbij de leerling inzicht geeft en krijgt in hun sociaal- emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. Deze toetsen worden afgenomen binnen ons leerlingvolgsysteem IEP.
Om de cognitie van leerlingen te toetsen werken we met methode- en niet methodegebondentoetsen. Met methodegebonden toetsen meten wij in hoeverre de leerlingen de leerstof op korte termijn hebben begrepen. Deze worden na elk blok afgenomen.
Voor de niet methodegebonden toetsen maken wij ook gebruik van het leerlingvolgssysteem IEP. Deze toetsen vinden twee keer per jaar plaats.
De voortgang van uw kind op zowel cognitief als sociaal- emotioneel gebied worden twee keer per jaar met u besproken.
Nolensstraat 44
3039 PV Rotterdam
010 466 30 12
admin@nulldemargriet.nl